Микола Томенко
персональний сайт
Фото Миколи Томенка
  • Біографія
  • Коментарі
  • Статті
  • ЗМІ про мене
  • Парламентська діяльність
  • Фонд Рідна країна
  • Газети

Ефективна Верховна Рада VI скликання з коаліцією чи без?

21-10-2008 10:34
Появу Указу Президента № 911/2008 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України VI скликання та призначення позачергових виборів» Віктором Ющенком було пояснено, з одного боку, відсутністю коаліції депутатських фракцій у парламенті, з іншого – тим, що «з 2 вересня, по суті, розпочалася спроба демонтажу України і наших цінностей. Баланс влади. Національна безпека. Політичний курс. Мова. Це все стало мішенню спеціальних домовленостей» (З тексту телезвернення Президента України 8 жовтня 2008 р.). 
 
Виходячи з цього, дозволю собі проаналізувати діяльність Верховної Ради України VI скликання, приділивши окрему увагу подіям у “безкоаліційному парламенті” з 2 вересня до 9 жовтня та їх наслідкам.
 
Як відомо, в результаті довготривалих переговорів та позиції Секретаріату Президента, коаліція була сформована 29 листопада 2007 року у складі двох фракцій – БЮТ та НУНС – та налічувала 227 осіб при необхідних 226. Цілком очевидно, що така чисельність та наявність у складі коаліції групи з шістьох представників «Нашої України» (пізніше сформованої у партію «Єдиний центр»), одразу поставила під сумнів її ефективність та успішність у законодавчій сфері.
 
Загалом діяльність Верховної Ради України VI скликання умовно можна розділити на два періоди:
 
І період – від проголошення про створення демократичної коаліції БЮТ-НУНС та до її фактичного розвалу після оголошення Головою ВР про вихід зі складу цієї коаліції (не без допомоги Секретаріату Президента) народних депутатів Ігоря Рибакова (БЮТ) та Юрія Бута (НУНС). До речі, своєрідним «підперіодом» можна назвати час з 6 червня до 2 вересня, коли коаліція де-факто вже не існувала, оскільки не нараховувала 226 депутатів, але при цьому не була юридично розформована.
 
ІІ період – діяльність Верховної Ради з початку 3-ї сесії, тобто з 2 вересня 2008 р. до моменту опублікування Указу Президента про припинення її повноважень.
 
Пропонуємо більш детально проаналізувати результати діяльності кожного з цих періодів.
 
Так, за перший період діяльності (1 і 2 сесії) парламент VI скликання провів 50 пленарних засідань за 8 місяців діяльності. За цей час було ухвалено 242 Постанови ВР, прийнято 31 закон в цілому, 20 законів про ратифікацію та 27 законів за основу. Президентом було підписано 51 закон (з них 20 – про ратифікацію). (Див. Додаток 1)
 
Особливістю цього періоду діяльності ВР було голосування за ухвалення законопроектів коаліційною більшістю у 226-227 голосів. Виключення становили законопроекти, до ухвалення яких долучався Блок Литвина, а також низка «СОТівських» законопроектів, які отримали підтримку усіх фракцій парламенту, окрім КПУ.
 
За другий період, тобто протягом 3-ї сесії парламенту до Указу Президента, відбулося 18 пленарних засідань – фактично, три тижні активної законодавчої діяльності. За цей час було прийнято 185 Постанов ВР, 36 законів у цілому, 26 законів про ратифікацію, 22 закони за основу, подолано 3 вето Президента. З них: вже підписаний Президентом 51 закон (26 – про ратифікацію), 5 законів знаходяться на підписі у Президента та 1 закон готується на підпис Голови ВР. (Див. Додаток 2)
 
Тобто, абсолютна більшість ухвалених “безкоаліційним” парламентом законопроектів підписана Президентом та набула чинності.   
 
Переважна частина законопроектів у «безкоаліційній» Верховній Раді ухвалювалася за участю усіх п’яти фракцій парламенту – Партії регіонів, Блоку Юлії Тимошенко, Блоку Литвина, Комуністичною партією України та значною частиною «Нашої України – Народної самооборони». Виключення становили так звані «політичні законопроекти», за які, в основному, не голосували Блок Литвина та більшість представників НУНС.
 
Отже, порівнюючи діяльність ВР VI скликання у перший та другий період за формальними ознаками, цілком очевидно, що робота парламенту у «безкоаліційному» форматі відзначалася більшою ефективністю (за кількістю прийнятих законопроектів) та парламентською легітимністю (за кількістю депутатів, які ухвалювали рішення).
 
Тому заяви Президента та його команди про те, що Верховна Рада «з 2 вересня прийняла чимало законів, значна частина яких були неконституційними, не українськими та не демократичними» (З тексту телезвернення Президента України 8 жовтня 2008 р.,), не відповідають дійсності.
 
Це підтверджує, зокрема, і змістовний аналіз підписаних Президентом законів, ухвалених у «безкоаліційному парламенті». Так, серед таких:
–         запропоновані на розгляд парламенту Віктором Ющенком (наприклад, щодо забезпечення безпеки під час дорожнього руху, про підтримку усиновлення тощо);
–         низка принципових законопроектів, що стосуються бюджетної сфери (щодо підтримки вугільної галузі, про запровадження третього етапу єдиної тарифної сітки з 1 вересня 2008 р. тощо);
–         низка нових редакцій законопроектів (про оздоровлення та відпочинок дітей, про внесення змін до законів щодо сприяння будівництву, регулювання підприємницької діяльності, про перелік пам’яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації, про пільги для галузі книговидання тощо).
 
Більше того, авторство підписаних Президентом законів належить різноманітним політичним силам – Уряду Віктора Януковича, Уряду Юлії Тимошенко та представникам більшості фракцій парламенту.
 
Отже, навіть такий поверхневий аналіз прийнятих законодавчих актів свідчить про те, що Верховна Рада протягом третьої сесії ухвалювала важливі закони, яких потребує українське суспільство і які в силу політичних протистоянь у парламенті в попередній період з певних причин не могли бути ухвалені.
 
Звернемо увагу також на 8 ветованих Президентом законопроектів. Особливо три з них були предметом жорсткої критики як «антидемократичні, антинародні і такі, що демонтують наші цінності, цінності Майдану».
 
Перший серед таких законопроектів – «Про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України», що врегульовує процедуру парламентського контролю та узаконює імпічмент Президентові України.
 
Нагадаємо, що даний законопроект вперше з’явився у парламенті в 1999 році та активно дебатувався в період 2002-2004 рр. У Верховній Раді ІV скликання, в якій Віктор Ющенко був лідером фракції «Наша Україна», цей законопроект голосувався чотири рази: перший раз тодішній Президент Леонід Кучма хотів його відхилити, а ще три голосування стосувалися необхідності ВР ухвалити цей законопроект. Віктор Ющенко тоді займав принципову й чітку позицію – він не підтримував Леоніда Кучму і тричі голосував за те, щоб цей законопроект набув чинності.
 
Цікаво, що Віктор Ющенко неодноразово аргументував правильність такого підходу. Зокрема, у 2002 році він зазначав: «…Безумовно, є очевидним те, що Україні, яка хоче себе іменувати демократичною, повинні бути відрегульовані всі процедури, включаючи імпічмент Президента. І це одна із позицій, яка у блоці політичних ініціатив якраз сформульована в «Угоді» як «Закон про президента». Мета цих положень – дати юридичні інструменти, які б дали змогу не тільки обирати публічно, прозоро і всенародно президента, але і мати інструментарій при певних обставинах, коли відповідні функції виконуються неефективно, зробити зворотні висновки». (Інтерв’ю Віктора Ющенка “Німецькій хвилі” від 25 червня 2002 р.)           
 
Тому щонайменше дивно зараз називати позицію конституційної більшості Верховної Ради VI скликання «антидемократичною чи антиукраїнською», враховуючи позицію керівника фракції «Наша Україна» і кандидата у президенти Віктора Ющенка щодо необхідності ухвалення цього законопроекту.
 
Другий ветований законопроект стосується дискусійної теми «балансу влади». Зокрема, йдеться про Закон «Про Кабінет Міністрів України» та, зокрема, місце Секретаріату Президента у взаєминах з Урядом, Верховною Радою та обласними адміністраціями. Як відомо, теза про самостійний Уряд, у діяльність якого не втручається Секретаріат Президента, була ключовою в політичній діяльності Віктора Ющенка як Прем’єр-міністра, потім – лідера фракції «Наша Україна» та кандидата на посаду Президента України.
 
У 2004 році Віктор Ющенко переконував: «Я вам даю слово, що Адміністрація Президента віднині не буде ще одним Урядом України. Вона повинна бути канцелярією й забезпечувати винятково умови діяльності Президента». (З інтерв’ю Віктора Ющенка “Україні молодій” 5 січня 2005 р.). Проте, як бачимо, прагнення Верховної Ради реалізувати передвиборчу обіцянку Віктора Ющенка про формування Уряду, яким не будуть керувати «клерки чи сантехніки із Секретаріату Президента», нинішній Президент відхилив.
 
Третій серед найбільш дебатованих законопроектів – «Про державну службу», ухвалений парламентом у першому читанні, а потім скасований. Варто зауважити, що під час першого читання ухвалюється лише концепція закону, яка під час наступних читань обговорюється та коригується. Основна дискусія навколо цього закону полягала у необхідності знання держслужбовцем російської мови.
 
Оскільки цій тезі кандидат у Президенти Віктор Ющенко свого часу присвятив спеціальну увагу, то процитуємо його думку стосовно цього питання: «Перед першим туром я завізував проект президентського указу, який гарантує громадянам ці права, зобов’язує чиновників спілкуватися російською мовою з російськомовними громадянами. У тих регіонах, де компактно проживає російськомовне населення, державна служба повинна використовувати цю мову як офіційну у діловодстві. Кожний чиновник має знати російську, відповідати нею на звернення громадян, проводити ділове листування». (Інтерв’ю Віктора Ющенка “Голосу України” від 21 грудня 2004 р.)
 
Таким чином, проаналізувавши роботу Верховної Ради VI скликання у “коаліційному” та “безкоаліційному” форматі, можна зробити такі висновки:
  1. Наявність коаліції у ВР не стала вирішальним фактором ефективної законодавчої діяльності в той час, як діяльність парламенту без коаліції була найбільш продуктивною за час VI скликання.
  2. Той факт, що абсолютна більшість ухвалених парламентом законопроектів підписана Президентом, свідчить по те, що подальша оцінка Віктора Ющенка щодо антиукраїнського характеру цих законів не відповідає дійсності.
  3. Очевидно, природа неадекватної реакції Президента України у вигляді дострокового припинення повноважень Верховної Ради носила виключно політичний характер та, скоріше, пов’язана з підготовкою до майбутньої президентської виборчої кампанії.   
 
Заступник Голови Верховної Ради України
МИКОЛА ТОМЕНКО
 
 

Додаток 1
 
Інформаційна довідка
про результати роботи першої-другої сесії Верховної Ради України VI скликання
 
За цей період відбулося 50 пленарних засідань Верховної Ради України, на яких було прийнято:
 
Постанов Верховної Ради України
242
Законів України про ратифікацію
20
Законів України в цілому (крім законів про ратифікацію)
31
Законів України за основу (перше читання)
27
Законів України на повторне друге читання
4
Подолання вето Президента
1
 
З прийнятих у цілому законів:
 
Підписані Президентом
Законів про ратифікацію
20
Законів (крім законів про ратифікацію)
31
Ветовані Президентом
З них прийняті пропозиції Президента
1
1
 
Додаток 2
Інформаційна довідка
про результати роботи третьої сесії Верховної Ради України VI скликання
(станом на 20 жовтня)
 
За період з третьої сесії відбулося 18 пленарних засідань Верховної Ради України, на яких було прийнято:
 
Постанов Верховної Ради України
185
Актів Верховної Ради України (Регламент)
1
Законів України про ратифікацію
26
Законів України в цілому (крім законів про ратифікацію)
36
Законів України за основу (перше читання)
З них скасовано*
23
1
Подолання вето Президента
3
 
З прийнятих у цілому законів:
 
Підписані Президентом
Законів про ратифікацію
26
Законів** (крім законів про ратифікацію)
25
Ветовані Президентом, ***
З них вето не подолано – закони відхилені
5
4
Повторно ветовані Президентом****
З них повторне вето не подолане – закони відхилені
3
1
 
* Скасовані результати голосування за прийняття у першому читанні законів:
«Про державну службу»
 
**Підписані Президентом Закони України:
1. «Про підвищення престижності шахтарської праці»
2. «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо підтримки вугільної галузі)»
3.        «Про внесення змін до статті 4 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" (щодо уточнення категорій осіб, яким встановлені пільги по безоплатному наданню вугілля на побутові потреби)»
4.        «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо запровадження третього етапу ЄТС з 1 вересня 2008 року)»
5.        «Про оздоровлення та відпочинок дітей» – внесений
6.        «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків»
7.        «Про внесення змін до Закону України "Про прокуратуру" (щодо порядку звільнення Генерального прокурора України)
8.        «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо відзнаки спортсменів-паралімпійців та їх тренерів)
9.        «Про внесення змін до деяких законів України щодо сприяння будівництву»
10.     «Про внесення змін до деяких законів України, які стосуються державної підтримки книговидавничої справи в Україні»
11.     «Про внесення змін до деяких законів України з питань регулювання підприємницької діяльності»
12.     «Про внесення зміни до Закону України "Про ветеринарну медицину»
13.     «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо недопущення захоплення підприємств, установ, організацій)
14.     «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо фінансової допомоги сільськогосподарським підприємствам)
15.    «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України» (щодо забезпечення позову)
16.    «Про внесення змін до деяких законів України щодо поводження з радіоактивними відходами»
17.    «Про Загальнодержавну цільову екологічну програму поводження з радіоактивними відходами»
18.    «Про внесення змін до статті 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні» (щодо процедури висування кандидатури на посаду секретаря сільської, селищної, міської ради)
19.    «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо державної підтримки сімей, які усиновили дитину із числа дітей-сиріт або дітей, позбавлених батьківського піклування)
20.    «Про внесення змін до статей 155,156 Кримінального Кодексу України» (щодо розбещення неповнолітніх)
21.    «Про перелік пам’яток культурної спадщини, які не підлягають приватизації» – внесений
22.    «Про сільськогосподарський перепис»
23.     «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху»
24.    «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо розвитку державних аварійно-рятувальних служб та проведення заходів у сфері попередження та ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру)
25.    «Про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику" та до Закону України "Про альтернативні джерела енергії" (щодо встановлення спеціальних "зелених" тарифів на електричну та теплову енергію)
 
***Ветовані Президентом Закони України:
1.                                                                    «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо повноважень Конституційного Суду України, особливостей провадження у справах за конституційними зверненнями та недопущення зловживань правом на конституційне подання) – вето не подолане – скасований
2.                                                                    «Про внесення змін до Закону України "Про Службу безпеки України" (щодо призначення та звільнення керівництва Служби безпеки України та вдосконалення окремих положень) – вето не подолане – скасований
3.                                                                     «Про внесення змін до Закону України "Про Кабінет Міністрів України" (щодо приведення положень цього Закону у відповідність до Конституції України) – вето не подолане – скасований
4.                                                                    «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо виконуючих обов\’язки голів місцевих державних адміністрацій) – вето не подолане – скасований
5.                                                                   "Про внесення змін до Закону України "Про правові засади цивільного захисту" – пропозиція скасувати.
 
****Повторно ветовані Президентом Закони України:
«Про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України» (вето не подолане – закон відхилений)
«Про організацію і порядок діяльності Верховної Ради України»
«Про Дисциплінарний статут Державної служби спеціального зв\’язку та захисту інформації України»
 
На підписі у Президента знаходяться 5 законів:
1.                  Про затвердження Загальнодержавної цільової науково-технічної космічної програми України на 2008 – 2012 роки
2.                  Про внесення змін до Закону України "Про нотаріат"
3.                  Про нормативно-правові акти
4.                  Про внесення змін до статей 304 та 323 Кримінального Кодексу України (щодо посилення відповідальності за злочини проти сім\’ї та дітей)
5.                  Про внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України (щодо використання дитини для жебракування)
 
На підпис Голови ВР готується 1 Закон
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення законодавства України щодо протидії насильству в сім\’ї)
Анонси подій
Фото
Відео

Микола Томенко: Український Президент повинен мати зобов`язання виключно перед українським народом

Читати далі →
Рідна країна Фонд Рідна Країна © 2005..2025
Всі права застережені. Передрук дозволений лише за умови прямого посилання на першоджерело.