Як відомо, 7 листопада 2014 року Кабінет Міністрів України прийняв рішення про утворення публічного акціонерного товариства «Національна суспільна телерадіокомпанія України», яке 100% належить державі. Також визначено, що статутний капітал ПАТ формується за рахунок майна Національної телекомпанії, Національної радіокомпанії, Державної телерадіокомпанії «Всесвітня служба «Українське телебачення і радіомовлення», Державної телерадіокомпанії «Культура», обласних державних телерадіокомпаній, Української студії телевізійних фільмів «Укртелефільм», які ліквідуються.
Голова Комітету ВР з питань свободи слова та інформації Микола Томенко звертає увагу на серйозні законодавчі суперечності, які виникли через згадану Постанову Кабміну.
Зокрема, викликає сумніви ідея Кабміну визначити всупереч норм Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» організаційно-правову форму суспільного телебачення і радіомовлення України, яка за законом – юридична особа публічного права «Національна суспільна телерадіокомпанія України». Звертаємо увагу на те, що Законом чітко визначено шлях перетворення державних підприємств в юридичну особу публічного права – реорганізація, тобто перебудова організаційної структури та управління підприємства зі збереженням його кадрового і майнового потенціалу. Натомість постановою визначено, що статутний капітал товариства формується за рахунок майна державних підприємств, які ліквідуються.
Такий підхід Уряду не відповідає розумінню Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України», а також Господарського Кодексу України (частиною третьою статті 86 ГКУ забороняється використовувати для формування статутного (складеного) капіталу товариства бюджетні кошти, кошти, одержані в кредит та під заставу, векселі, майно державних (комунальних) підприємств).
Крім цього потребує розгляду питання щодо структури Національної суспільної телерадіокомпанії України. Згідно зі ст. 5 Закону Суспільне телебачення і Суспільне радіо є структурними підрозділами НСТУ, отож, очевидно, що суспільне радіо, до якого повинні входити три радіоканали, повинно мати організаційну та юридичну самостійність. Незрозумілою також є логіка ініціаторів постанови щодо майбутнього обласних телерадіокомпаній.
Загалом же насторожує поспішність ухвалення даного рішення Урядом, що, фактично, перебуває у відставці. Більше того, стратегія та принципи суспільного телебачення і радіо повинні визначатися не чиновниками Уряду, а наглядовою радою, яка повинна бути обрана в грудні цього року.
Нагадаємо, що статтею 8 Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» передбачено порядок формування Наглядової ради НСТУ, до якої входять по одному представнику від депутатських фракцій і груп Верховної Ради України поточного скликання та дев’ять членів від всеукраїнських громадських об’єднань. Оскільки Наглядова рада НСТУ наділена повноваженнями визначати основні напрями діяльності НСТУ (стаття 7 Закону), доцільно такі рішення ухвалювати після того, як почне роботу Верховна Рада, новий Уряд та, відповідно, буде створена наглядова рада.
Отож складається враження, що ідея створення ПАТ «Національна суспільна телерадіокомпанія України» виглядає як прихована приватизація або відверта партизація нинішнім, фактично, однопартійним Урядом.
Голова парламентського Комітету з питань свободи слова та інформації Микола Томенко звернувся до Кабінету Міністрів зупинити прийняття даної Постанови, а в разі її остаточного оприлюднення – просити Президента України зупинити її дію.