Відкриваючи круглий стіл на тему «Діяльність засобів масової інформації в період президентської виборчої кампанії 2010 року», що проходив сьогодні у парламенті з нагоди Міжнародного дня солідарності журналістів, Заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко наголосив, що напередодні президентської виборчої кампанії необхідно обговорити ключові проблеми дотримання безперешкодної діяльності засобів масової інформації.
Микола Томенко нагадав, що він був одним з ініціаторів Постанови «Про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2009 року», яка була прийнята Верховною Радою влітку. Він наголосив, що згідно цього документу, з 19 жовтня Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення, Державна податкова адміністрація та інші контролюючі органи повинні зупинити перевірки засобів масової інформації до закінчення передвиборної кампанії з виборів Президента України.
Водночас Микола Томенко звернув увагу на те, що є низка проблем, які необхідно вирішувати до початку виборчої кампанії.
Перша проблема, на думку Заступника Голови ВР, пов’язана з тим як сьогодні забезпечити правовий характер проведення фактичної президентської кампанії, що вже розпочалась в Україні. «Парадокс полягає в тому, що більшість політиків та багато засобів масової інформації схильні вважати, що вони повинні дотримуватися норм законодавства в частині висвітлювання політичного життя лише з моменту офіційного початку президентської виборчої кампанії», – зазначив він. Водночас, наголосивши, що це помилка, оскільки, крім Закону «Про вибори Президента України», діють ще Закони «Про телебачення і радіомовлення», «Про рекламу», тощо.
Віце-спікер зауважив, що сьогодні з порушеннями законодавства вже фактично розпочали свою кампанію відомі політики, де-факто кандидати у Президенти, В.Янукович, А.Яценюк, І.Богословська, які розміщують свою зовнішню рекламу російською мовою. Закон «Про рекламу» чітко фіксує, що застосування мови у рекламі здійснюється відповідно до законодавства України про мови, а стаття 35 закону про мову передбачає, що реклама повинна здійснюватися українською мовою.
Ще більше проблем, на думку М.Томенка, пов’язано з так званими інформаційними виданнями, або, як ще їх називають, «бойовими листками». «Багато фактичних кандидатів у Президенти поширюють мільйонними накладами друковані засоби масової інформації. Зокрема, найактивніше працює команда Арсенія Яценюка, яка випускає згадані видання без вказування накладу, відповідального за друк та типографії. Це означає, що фінансування здійснюється в тіньовому режимі, а інші політики, в принципі не можуть реагувати на недостовірну інформацію, що міститься в «бойових листках» мільйонними накладами», – сказав він.
«Друга проблема пов’язана з визначенням підходу щодо ймовірно найболючішої проблеми: прямої політичної реклами на телебаченні», – наголосив Заступник Голови ВР. Досвід попередньої президентської виборчої кампанії засвідчив, що, так звані, «технічні кандидати» розміщують рекламу з метою не лише дискредитації реальних кандидатів у президенти, а й з провокаційним змістом та закликами до порушення суверенітету і територіальної цілісності, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, тощо. Як стара, так і нова редакція Закону «Про вибори Президента України», на жаль, не прописує можливість телекомпанії відмовитися від розміщення такої реклами.
Натомість, Микола Томенко запропонував в таких ситуаціях використати аналогію та користуватися діючим Законом «Про вибори народних депутатів», де в статті 71 говориться що ЗМІ несуть відповідальності за зміст передвиборчої агітації, у випадках: поширення у будь-якій формі матеріалів, що містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров\’я населення. А також за розповсюдження завідомо недостовірних або наклепницьких відомостей про партію (блок) – суб\’єкта виборчого процесу або про кандидата у депутати. Таке визначення дозволяє відмовити у розміщені завідомо незаконних агітаційних матеріалів.
«За практикою минулої парламентської кампанії, телекомпанія може звернутися до ЦВК чи Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення з проханням зробити експертизу змісту таких роликів. І лише за наявності такої експертизи їх розміщувати», – пояснив М.Томенко.
«Розглядаючи третю проблему, я також пропоную використати досвід проведення попередньої виборчої кампанії та створити громадську чи експертну раду при Центральній виборчій комісії, до якої б увійшли знані фахівці галузі та медіа-експерти, щоб допомагати розв’язувати конфліктні ситуації або допомагали засобам масової інформації у розв’язанні тих проблем, що не врегульовані чинним законодавством», – запропонував Микола Томенко.
Четвертою проблемою М.Томенко означив необхідність прописати відповідним рішенням Центральної виборчої комісії, як це мало місце на виборах 2004-2005рр., відповідний регламент проведення теледебатів, як в першому, так і в другому турі, які передбачаються законом про вибори.
Підводячи підсумки, Заступник Голови ВР Микола Томенко сказав, що «оскільки прогнозується непроста та доволі конфліктна виборча кампанія, треба зробити все, щоби засоби масової інформації не стали заручниками цієї виборчої кампанії. А тому необхідно максимально підготуватись до можливих конфліктних ситуацій, щоби провести президентську виборчу кампанію на цивілізованому, демократичному рівні».