У п’ятницю під час наради з питань формування Державного бюджету України, яку проводив Комітет з питань свободи слова та інформації, заступник Голови ВР України Микола Томенко сказав, що представник Президента у Верховній Раді підтвердив інформацію про те, що передбачається збільшення ставки податку на рекламу як ініціативи по наповненню Державного бюджету України на 2010 рік.
Як відомо, вже не перший день в медійному колі обговорюється інформація про можливі кардинальні зміни умов господарської діяльності засобів масової інформації. Мова йде, зокрема, про зміни до Декрету Кабінету Міністрів України «Про місцеві податки та збори», якими пропонується кардинально підвищити ставки податку на рекламу та додатково ввести новий об’єкт оподаткування – «опублікування (оприлюднення) у будь-який спосіб інформації про ім\’я (найменування) спонсора, знака для товарів і послуг спонсора». При цьому, якщо чинна редакція Декрету обмежує граничний розмір податку на рекламу у розмірі 0,1% вартості послуг за розміщення одноразової реклами та 0,5% за розміщення реклами на тривалий період, у новій редакції ставка податку встановлюється у розмірі від 2,5 до 3% та додатково вводяться підвищуючи коефіцієнти для різних засобів (форм) розміщення реклами: 7 для реклами на телебаченні, 5 для реклами у друкованих ЗМІ та 2 для зовнішньої реклами. В результаті таких змін максимальна ставка податку на рекламу для телебачення може зрости у 42 рази, для друкованих ЗМІ – у 30, а для зовнішньої реклами – у 10 разів.
Під час наради, Микола Томенко наголосив, що вперше в уряді обговорюється можливість у десятки разів збільшити ставку податку на рекламу. «Поки що всякі спроби знайти автора цієї «геніальної» ідеї в Мінфіні, в Мінекономіки, чи в уряді загалом, завершилися безуспішно. Натомість високопосадовці підтверджують, що таке підвищення планується», – сказав він.
Заступник Голови ВР зауважив, що не розуміє природи такого збільшення, оскільки ніхто не може пояснити чому пропонуються саме такі підвищуючи коефіцієнти, зокрема, п’ять – для друкованих ЗМІ чи сім – для телебачення.
На думку М.Томенка, очевидно одне: якщо такий податок застосувати, то для того щоб зберегти власного національного телевиробника, медіа треба або переходити в тіньову сферу відносин з рекламою, або закрити всі національні телепроекти і стати ретранслятором російських чи американських серіалів та програм. «Я вже не кажу про те, що за такої системи оподаткування регіональні ЗМІ в принципі не здатні вижити», – наголосив він.
Микола Томенко зазначив, що він, як Віце-спікер, який є куратором, зокрема і Комітету з питань свободи слова та інформації, буде робити все, щоби дані зміни не були підтримані у сесійній залі. «Але факт залишається фактом: ініціатива збільшення у геометричній прогресії рекламного податку – або «махровий» непрофесіоналізм, або свідома політика на знищення власного телевиробництва», – наголосив він.