У четвер заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко взяв участь в роботі науково-практичної конференції, присвяченої річниці проведення Всеукраїнського референдуму 1991р. «Інститут президентства в Україні й зарубіжних країнах: становлення, розвиток та сучасні тенденції». Виступаючи на відкритті конференції, Микола Томенко сказав, що сьогодні надзвичайно важливо для фахівців, які досліджують інститут президентства в Україні та інших країнах, прослідкувати еволюцію інституту президентства після сумнозвісного рішення Конституційного Суду про так звану стару-нову Конституцію. «Посилений статус інституту президентства та факт наявності в Україні фактично однопартійної системи поступово призводить до ситуації, коли інші конституційно передбачені органи для ухвалення рішення втрачають свою впливовість і стають органами швидше не по ухваленню рішень, а по підготовці рішень для остаточного їх ухвалення Адміністрацією Президента та Президентом», – наголосив він.
Віце-спікер зазначив, що на прикладі Податкового кодексу можна яскраво продемонструвати, що кількамісячна дискусія довкола нового ПК та більше як чотири тисячі поправок призвела до того, що в сесійній залі не була проголосована жодна із принципових поправок, хоча було цілком очевидно, що, як мінімум, кілька десятків позицій потребують редагування. «Загальна функція, яку під час обговорення представляла Партія регіонів зокрема та коаліція загалом – це функція підготовки Податкового кодексу, а функція його «покращення» в інтересах підприємців перейшла до Адміністрації Президента та Президента особисто», – підкреслив політик.
На думку заступника Голови ВР, якщо і надалі ситуація буде розвиватися таким чином, то відбудеться так звана підміна функцій в системі державного управління, де парламент з вищого законодавчого органу перетвориться в дорадчий. «Якщо хочете, в таку собі своєрідну нижню палату. А функції верхньої палати візьме на себе Адміністрація Президента», – сказав М.Томенко. «За таких обставин, парламент буде інститутом по штампуванню непопулярних рішень, що подає Уряд, а Адміністрація Президента та Президент – інститутом по редагуванню в бік покращення цих непопулярних рішень», – додав він.
Микола Томенко вважає, що ця тенденція, яка наступила після так званої «Конституційної контрреволюції» – повернення всупереч праву та здоровому глузду в Конституційний режим 1996-2004 років – щоденно нівелює статус Верховної Ради, судових інститутів, інститутів місцевого самоврядування та посилює Президентську вертикаль. «Як я і прогнозував, при нинішній Конституційній моделі президентсько-парламентської республіки де-юре, Україна де-факто все більше перетворюється на президентську республіку», – наголосив Віце-спікер. Цей факт, на переконання М.Томенка, є неправильним і небезпечним. Микола Томенко закликав вчених активно включитися в суспільну дискусію, щоби «вплинути на авторитаризацію політичного режиму в Україні та повернути політичний процес в прозору та відкриту площину».