Заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко повідомив, що отримав відповідь від Головного контрольно-ревізійного управління на депутатський запит, направлений у квітні цього року до контролюючих органів, з проханням здійснити перевірку ефективності використання коштів Державного бюджету України, передбачених на спорудження Меморіального комплексу пам’яті жертв голодоморів в Україні.
У своє запиті Микола Томенко, зокрема наголошував на тому, що на збудований до 75-ї річниці Голодомору 1932-1933 років в парку Слави (м.Київ) Меморіальний комплекс пам’яті жертв голодоморів в Україні «Свіча пам’яті», фінансування якого здійснювалося коштами Державного бюджету, згідно Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік», було передбачено та виділено близько 133 млн. грн. та просив здійснити перевірку використання бюджетних коштів.
У наданій Заступнику Голови ВР відповіді, ГоловКРУ повідомило, що ревізією, проведеною у замовника робіт з будівництва Меморіального комплексу, яким є КП «Дирекція будівництва реставраційно-відновлювальних робіт», встановлено, що на будівництво Меморіального комплексу протягом 2007-2008 років було спрямовано 133,6 млн. грн. бюджетних коштів, з них з резервного фонду державного бюджету – 50,7 млн. грн. і 82,9 млн. грн. – з державного бюджету надана субвенція бюджету м. Києва.
Водночас, Головне контрольно-ревізійне управління повідомило, що використання бюджетних коштів здійснено з порушенням ряду нормативно-законодавчих актів, які регулюють діяльність як у сфері будівництва, так і використанні бюджетних коштів. Зокрема, станом на 04.08.2008 (дату укладання договору) «Дирекція» не мала дозвільних та інших документів для виконання робіт з будівництва та здійснення фінансування будівельних робіт Меморіального комплексу. До 21.11.2008 будівництво Меморіалу проводилося за відсутності дозволу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві на виконання будівельних робіт. На дату отримання дозволу вже було освоєно понад 86 млн. грн. бюджетних коштів.
До 14.11.2008 здійснювалися роботи з будівництва меморіалу за відсутності позитивного висновку комплексної державної експертизи та до 26.12.2008 (нагадаємо, урочисте відкриття комплексу відбулося 22.11.2008р.) – затвердженого проекту будівництва. Титул будови Меморіального комплексу взагалі не складався та до органів Державного казначейства не надавався. Будівельні роботи виконувалися з порушенням установлених термінів будівництва і, як наслідок, об\’єкт досі не введено в експлуатацію, хоча договором з генпідрядником передбачалося завершити будівництво до 22.11.2009 року.
Крім того, під час проведення ревізії виявлено завищення вартості виконаних робіт з будівництва Меморіального комплексу на 1,6 млн. грн., чим завдано збитків державному бюджету на вказану суму, та на 3 млн. грн. виявлено операції з бюджетними коштами, що мають ознаки сумнівних. Факти завищення вартості виконаних робіт виявлено в усіх охоплених контролем виконавців робіт.
Крім того, під час ревізії з\’ясовано, що окремі видатки бюджетних коштів потребують додаткового дослідження з боку правоохоронних органів. Так, за рахунок бюджетних коштів, передбачених на будівництво Меморіального комплексу, КП «Дирекція будівництва реставраційно-відновлювальних робіт» перераховано ТОВ «Інформейшн енд коммунікейшн менеджмент груп» 2 млн. 993,4 тис. грн. на виготовлення короткометражних фільмів (два тривалістю до 3 хв., один – до 5 і один – до 17 хв.).
Як засвідчили надані до ревізії документи, ще на стадії складання кошторису на виготовлення фільмів замовником було передбачено спрямування коштів підприємству, яке не мало відповідної технічної бази та приміщень для проведення зйомок. Зокрема, понад 1,3 млн. грн. планувалося використати та фактично спрямовано замовником на придбання товариством у сторонніх організацій послуг з оренди та обслуговування технічних засобів (оренди знімальної техніки, студії звукозапису, спецтранспорту тощо), необхідних для зйомки фільмів.
На виготовлення декорацій кошторисом передбачено та фактично спрямовано 1,1 млн. грн. Зокрема, вартість декорацій хатинки (120 кв. м), церковного приміщення (80 кв. м), хліва (25 кв. м) становила 1 млн. грн., або в середньому 4,5 тис. грн. за 1 кв. м, що майже дорівнює опосередкованій вартості будівництва 1 кв. м житла в м. Києві. Аналогічно за виготовлення 15 кв. м декорацій сільського паркана «Дирекція» заплатила 44,1 тис. грн. з розрахунку 2,9 тис. грн. за 1 кв. метр. При цьому зворотні матеріали від розбирання цих споруд товариство «Дирекції» не передавало і, відповідно, на вартість цих матеріалів не зменшено вартість виконаних робіт.
Головне контрольно-ревізійного управління також поінформувало, що матеріали ревізії готуються для передачі до Генеральної прокуратури України для розгляду та вжиття відповідних заходів реагування.
В свою чергу, Заступник Голови Верховної Ради М.Томенко, коментуючи надані йому матеріали, наголосив: «За нецільове використання бюджетних коштів чиновники повинні нести відповідальність. Тим більше, коли йдеться про вшанування пам’яті жертв Голодомору, бо розкрадання державних коштів – це зло, а розкрадання коштів з вшанування пам’яті – святотатство».