Верховна Рада України відмовилася подати до Конституційного суду чотири законопроекти про внесення змін до Конституції, які розглядалися на вечірньому пленарному засіданні (р.н. 2722, 3252, 4171 та 4290).
У своє виступі під час розгляду Законопроектів, Заступник Голови Верховної Ради Микола Томенко наголосив, що Законопроект, зареєстрований народними депутатами фракції БЮТ (р.н.4171) стосується конкретної проблеми, яка дебатується в системі місцевого самоврядування і очевидно, що треба її унормувати та забезпечити стабільність хоча б на рік після президентської виборчої кампанії і провести вибори у 2011 році.
Натомість, Микола Томенко зауважив, що сьогодні необхідно сконцентруватися на двох фактично нових редакціях Конституцій. «Я хотів би більше сказати щодо фактично нових редакцій Конституцій, оскільки нібито ведеться загальнодержавне суспільне обговорення цих проектів», – сказав він.
Микола Томенко наголосив, що така відповідальна і серйозна річ, як Конституція України не може писатися Секретаріатом Президента чи Партією регіонів. «Нова редакція Конституції повинна писатися як погоджений компроміс абсолютною більшістю політичних гравців, суспільством та експертами», – сказав він.
Щодо Проекту Закону, запропонованого народними депутатами від фракції Партії регіонів, М.Томенко зауважив, що «проектом закону запропоновано фактично парламентську модель. І вона має і плюси, і мінуси». Водночас, він наголосив , що фракція БЮТ не може підтримати певні ідеологічні моменти. Наприклад, фактично узаконюється двомовність, передбачається спрощена процедура проведення референдуму, також небезпечною є норма, щодо «бонусної» системи голосування, яка передбачає автоматичне отримання партією, що здобула перше місце на виборах, 226 депутатських мандатів.
«Що стосується Законопроекту Президента, – то тут парадоксальна ситуація. Оскільки на телебаченні і в пресі обговорюється проект, який не відповідає тому проекту, який ми всі отримали і обговорюємо», – сказав М.Томенко. «Наприклад, в Проекті міститься норма про депутатську недоторканність, натомість, Президент постійно говорить, що він категоричний противник будь-якої недоторканності. Також слід зазначити, що взагалі не обговорюється той факт, що протягом 5 років буде змінено адміністративно-територіальний поділ, адже передбачається об’єднати деякі села та селища і протягом цих років змінити кількість областей», – сказав він.
Не менша небезпека, на думку М.Томенка, – це двопалатний парламент. «Двопалатний парламент це формалізована олігархія через сенаторів. Лише сьогоднішні олігархи здатні обратися сенаторами і після того, як нижня палата буде приймати закони, вони прийматимуть стосовно них остаточне рішення і вирішуватимуть всі кадрові питання. Двопалатний парламент – це небезпека для унітарної країни і це абсолютна неприродність для нашої історії і нашої традиції», – наголосив Віце-спікер.
Микола Томенко також наголосив, що все, що запропонував Секретаріат Президента в системі судової влади так само не може бути прийнятим, «оскільки вся судова влада формується Президентом за поданням Вищої ради юстиції. Генерального прокурора Президент самостійно звільняє, а призначає за згодою сенату. За цим проектом Президенту передається вся система правоохоронних органів і судова система. Фактично це не просто Президентська республіка, а швидше Президентська республіка з елементами абсолютної монархії».
На завершення свого виступу, Заступник Голови ВР сказав: «Для того, щоб прийняти оптимальну Конституцію її треба робити наступним чином: суспільство повинно дати замовлення на проект Конституції, експерти його повинні підготувати, політики погодити у Верховній Раді, а народ затвердити. Така Конституція буде Конституцією для народу. А ті нові редакції Конституції, які запропоновані сьогодні – це Конституції для конкретних політичних партій».