Заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко висловив стурбованість тим, що виконуючий обов’язки Голови СБУ Валентин Наливайченко веде активну політичну діяльність.
На його думку, якщо існує реальне бажання правоохоронних органів притягнути до відповідальності народних депутатів чи суддів, то необхідно не називати їх для ЗМІ бандитами чи злочинцями, не виголошувати на прес-конференціях передвиборчі гасла щодо необхідності зняття депутатської недоторканності, не організовувати засідань міжвідомчих робочих груп для телевізійних шоу, а насамперед виконати спеціальну правову процедуру, яка на сьогодні чітко визначена у законодавстві.
«Я готовий допомогти правоохоронним органам розібратися у процедурі притягнення до відповідальності народних депутатів, оскільки для мене принципово, щоб бодай після чотирьох років президентства Віктора Ющенка була виконана його передвиборча обіцянка «Бандитам – тюрми», – зазначив Микола Томенко. Хоча, зауважив він, насправді не СБУ, а Генеральна прокуратура та Верховна Рада України відіграють ключову роль у притягненні до кримінальної відповідальності народних депутатів.
У зв’язку з цим Микола Томенко інформує виконуючого обов’язки Голови СБУ, що для притягнення до відповідальності народного депутата України, необхідно діяти у відповідності з частиною третьою статті 80 Конституції України та Главою 35 Регламенту Верховної Ради України.
Зокрема, названа стаття Основного Закону передбачає, що народні депутати України «не можуть бути без згоди Верховної Ради України притягнені до кримінальної відповідальності, затримані чи заарештовані». А порядок розгляду питання про згоду на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата України, затримання чи арешт судді Конституційного Суду України, судді суду загальної юрисдикції чітко виписаний у Главі 35 Регламенту Верховної Ради України.
Так, згідно зі статтею 218 Глави 35 Регламенту ВР, подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата ініціюється органами досудового слідства. Подання щодо народного депутата повинно бути підтримано і внесено до Верховної Ради Генеральним прокурором України. Подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата повинно бути вмотивованим і достатнім, містити конкретні факти і докази, що підтверджують факт вчинення зазначеною в поданні особою суспільно небезпечного діяння, визначеного Кримінальним кодексом України. У поданні про затримання чи арешт повинно бути чітке обґрунтування необхідності затримання чи арешту. Подання, що не відповідає вимогам цієї статті, Голова Верховної Ради України повертає Генеральному прокуророві України, про що повідомляє Верховну Раду на найближчому пленарному засіданні Верховної Ради.
Стаття 219 передбачає подання протягом п’яти днів письмових пояснень народного депутата, щодо якого внесено подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт, до Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України. А від зазначеного комітету вимагається надати висновок щодо подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата згідно із законом. Чітку процедуру та терміни надання такого висновку Комітетом передбачає стаття 220 Глави 35 Регламенту ВР.
Стаття 221 виписує процедуру розгляду Верховною Радою України питання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата. Такий розгляд має відбутися не пізніше семи днів з дня подання відповідного висновку Комітетом. Рішення про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт Верховна Рада приймає відкритим поіменним голосуванням більшістю голосів народних депутатів від її конституційного складу, яке оформляється постановою Верховної Ради. Про прийняте рішення Голова Верховної Ради України негайно повідомляє Генерального прокурора України.
«Отож, мене більше цікавить не участь у політичних ток-шоу виконуючого обов’язки Голови СБУ та його команди, а те, як певні посадовці або народні депутати, що порушили закон, нестимуть за це відповідальність. І як Заступник Голови Верховної Ради України я докладу максимум зусиль, щоб перевести цю дискусію із політично-партійної площини у правове русло. Тому реальним початком розв’язання цієї проблеми буде наявність зареєстрованого у Верховній Раді офіційного подання Генпрокурора про притянгення до кримінальної відповідальності стосовно бодай одного з народних депутатів», – зазначив Микола Томенко.