У середу, відкриваючи Парламентські слухання на тему: «Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання», Заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко сказав, що проведення таких слухань фактично визнає, що в Україні є дві освіти: міська і сільська.
Микола Томенко зазначив, що «насправді факт визнання, що існує міська і сільська освіта спонукає нас розібратися з причинами і проблемами, які сьогодні дають підстави говорити, що Україна розділилася на два типи освіти». «Хоча насправді мусить бути єдина якісна і доступна система освіти, а діти в селі та місті повинні мати рівні можливості», – додав він. «На жаль, сьогодні цього нема і те, що ми окремо розглядаємо це питання свідчить, що технічна база, державна фінансова підтримка сільської школи кардинально відрізняється від міської, а отже відрізняється і якість навчання», – констатував М.Томенко.
Віце-спікер наголосив, що сьогодні необхідні принципові стратегічні рішення, які б дали можливість вирівняти цю ситуацію. «Поки ж ми є свідками лише того, що чиновники, які керують освітою у сільській місцевості, перейняли досвід міських шкіл і намагаються компенсувати недолік фінансування шляхом оптимізації чи закриття шкіл та переведення відповідальності і вирішення шкільних проблем на батьків», – сказав М.Томенко. «Скоро у нас новомодними сільськими школами будуть школи, які фінансуються за кошти батьків. Це не припустимо», – підкреслив він.
Заступник Голови Парламенту наголосив на необхідності переглянути державний бюджет на 2012 рік та дофінансувати місцеві бюджети в частині підтримки освіти. «Бо такий бюджет, який є на сьогоднішній день, ставить під загрозу навіть базову фінансову підтримку закладів освіти», – підкреслив він.
Говорячи про загальновідому проблему із закриттям начальних закладів, Микола Томенко повідомив, що якщо проглянути статистику скорочення шкіл, то левова частина – сільські школи. Він повідомив, що з 1995 року навчальних закладів у сільській місцевості зменшилося більше як на дві тисячі.
Зважаючи на це, політик висловив сподівання, що Парламент підтримає його законопроект, який не дозволяє без рішення територіальної громади, тобто сільських, селищних зборів чи міського референдуму приймати рішення про закриття школи. «Тільки громада, а не чиновники управління освіти чи депутати обласних та районних рад має приймати таке відповідальне рішення», – додав він.
Микола Томенко пояснив, що така норма вже діє в законі про дошкільну освіту і якщо внести відповідні зміни в закон про середню освіту, то ситуація із закриттям навчальних закладів виглядатиме наступним чином: якщо є професійне, адекватне пояснення необхідності закриття школи у сільській місцевості і батьки та сільська громада на це погоджується, то необхідно провести сільські збори, де представники управляння освіти, фахівці разом з батьками знайдуть спільну мову і переведуть, наприклад, цих дітей на навчання у сусіднє село, де кращі умови. «Але ці діти мають бути забезпечені транспортом, вчителі працевлаштовані, а звільнене приміщення школи має стати, наприклад, закладом позаурочної роботи, а не кафе чи баром», – наголосив М.Томенко.
Підсумовуючи, Заступник Голови Парламенту констатував, що «в цей непростий час сільська освіта є заручником тих процесів, які відбуваються у сільській місцевості». «Нам необхідна стратегія державної підтримки сільської освіти, а значить і українського села, бо без державної підтримки українського села, очевидно не буде сільської школи. А якщо освітні заклади зникнуть з території сільської місцевості, як це поступово відбувається, ми втратимо і українське село», – сказав Микола Томенко.