Заступник Голови Верховної Ради Микола Томенко запропонував Президенту України відмінити Указ «Про звільнення В.Лясовського з посади члена Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення» від 24.11.2009 №961/2009, як такий, що не відповідає чинному законодавству.
Микола Томенко наголосив, що готовий надати Секретаріату Президента інформаційно-правову довідку стосовно правових засадах призначення та звільнення членів Нацради. Він нагадав, що правові засади призначення та звільнення членів Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення визначаються Конституцією України та Законом України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення».
Закон України «Про Національну раду України з питань телебачення та радіомовлення чітко та вичерпно визначає термін повноважень членів Нацради, підстави, процедури і суб’єкти дострокового припинення їх повноважень, строки і процедури призначення нових членів Нацради.
Зокрема, згідно статті 4, пункт 3, повноваження члена Національної ради починаються з дня його призначення і тривають п\’ять років, за виключенням визначених законом випадків.
Відповідним Законом (статті 8, 16) також визначено, що індивідуальне дострокове припинення повноважень членів Нацради здійснюється у чітко визначених випадках:
– рішенням Нацради (звільнення за власним бажанням, відставка, смерть);
– рішенням Нацради за поданням її Голови або трьох членів (припинення громадянства, обвинувальний вирок суду, визнання недієздатним);
– рішенням суду за поданням Голови або трьох членів Нацради (порушення обмежень щодо заборони сумісництва, участі у засновниках та власності часток у майні ТРО; стан здоров’я, неучасть у засіданнях Нацради без поважних причин).
Тобто Закон не передбачає можливості індивідуального дострокового припинення повноважень членів Нацради Верховною Радою або Президентом України. Цим двом суб’єктам надано лише право колективного дострокового припинення повноважень всього складу Нацради – шляхом відправлення його у відставку через висловлення недовіри Нацраді Парламентом і Президентом за результатами її звіту.
Це означає, що Конституційні повноваження Президента і парламенту звільняти половину складу Нацради Законом визначені лише через право звільнення відповідних членів по закінченню терміну їх повноважень.
Микола Томенко також нагадав, що В.Лясовського було призначено на посаду члена Національної ради Указом Президента України від 3 квітня 2005 року №595/2005.Відповідно п’ятирічний термін його повноважень на посаді члена Нацради закінчується 3 квітня 2010 року. Згідно Закону, до цього терміну Президент не має права звільнити В.Лясовського з посади, оскільки дострокове припинення повноважень членів Нацради не належить до його компетенції
Микола Томенко також звернув особливу увагу на те, що в Указі Президента України «Про звільнення В.Лясовського з посади члена Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення» від 24 листопада 2009 р. №961/2009 не вказано жодних підстав для звільнення. Цим самим порушено не лише положення закону щодо суб’єктів права дострокового припинення повноважень, а і положення щодо вичерпного переліку підстав такого припинення.
Отже, на підставі такого Указу Нацраді буде практично неможливо оформити звільнення В.Лясовського з посади на законних підставах відповідно до законодавства про працю.
Таким чином, Указ Президента «Про звільнення В.Лясовського з посади члена Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення» від 24 листопада 2009 р. №961/2009 не відповідає вимогам Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» і його правомочність може бути оскаржена до суду.
Заступник Голови ВР М.Томенко наголосив, що незаконний характер звільнення члена Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення Владислава Лясовського, особливо в період президентської виборчої кампанії, може створити небезпечний прецедент, коли такими указами можуть бути звільненні низка членів Нацради, що перетворить її в недієздатний орган.