Заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко взяв участь у церемонії урочистого нагородження переможців конкурсу успішних громад, організованого Українським фондом соціальних інвестицій (УФСІ) у рамках гранту Уряду Японії, яка проходила у четвер у готелі «Братислава», м.Київ.
М.Томенко, який очолює Наглядову раду УФСІ, зазначив, що «правило успішної територіальної громади полягає в активній діяльності, а не очікуванні грошей із Києва».
За його словами, «діяльність Фонду засвідчила необхідність дотримання важливого правила, а саме: запровадження трьох важливих принципів реалізації таких проектів на рівні села, селища та міста».
По-перше, вважає М.Томенко, має діяти принцип ініциативності, коли ініциатива виходить не від однієї особи, а є ініциативою всієї громади.
Другий принцип – це принцип співіснування: першу частину внеску для реалізації проекту забезпечує територіальна громада, а вже потім долучає фінансування регіональної та центральної влади, бізнесу тощо.
Третім, не менш важливим, принципом Заступник Голови Верховної Ради України назвав принцип використання коштів, який передбачає зрозумілу і просту систему конкурсу чи то умов для реалізації проекту та контролю територіальної громади за їх ефективним використанням.
М.Томенко привітав переможців конкурсу та підкреслив, що «кошти з цього Фонду або Державного бюджету повинні розподілятися за такими принципами в їх реалізації».
За умовами конкурсу 47 найуспішніших громад з усіх регіонів України отримали у подарунок комплекти обладнання (медичного, комп´ютерного, звукового та сценічного).
Для довідки: Грант розміром $1,7 млн. надано УФСІ у 2006 році Японським фондом соціального розвитку на цілі розвитку потенціалу найбідніших громад України у вирішенні місцевих проблем. У рамках проекту УФСІ було проведено майже 600 тренінгів та близько 200 практичних консультацій учасниками яких були представники сільських громад та місцевих органів влади 78 районів усіх областей України. Теми навчання громади обирали самостійно. Найбільшою популярністю у громад користувалися такі теми: розробка проектів розвитку населеного пункту, соціальне партнерство, залучення ресурсів, розробка та підготовка бізнес-проектів, методи лобіювання та представництва інтересів громади, розвиток малого підприємництва в сільських громадах та інші. Перелік тем, що пропонувалися громадам, був розроблений УФСІ на основі дослідження з оцінки потреб громад у навчанні.
Результатом такої просвітницької кампанії стало зростання ініціатив жителів громад, збільшення кількості нових структур самоорганізації населення, зросла чисельність активного населення. Майже половина (47%) громад уже реалізують отримані на тренінгах знання і навички. Про це свідчать данні дослідження з оцінки впливу Проекту, що було проведено Центром соціальних експертиз Інституту соціології НАН України.