У п’ятницю під час брифінгу у Парламенті Заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко зробив аналіз якості поділу областей на виборчі округи.
Віце-спікер нагадав, що за 175 днів до дня голосування, тобто до 5 травня, Центральна виборча комісія, згідно Закону про вибори народних депутатів, повинна опублікувати перелік одномандатних округів із зазначенням їх номерів, меж та центрів та оприлюднити в загальнодержавних і регіональних чи місцевих друкованих засобах масової інформації та на офіційному веб-сайті ЦВК перелік відповідних виборчих дільниць, що утворюються на постійній основі. «Таким чином можемо говорити, що майже за півроку до виборів остаточно визначенні правила ведення виборчої кампанії і де-факто можна говорити про її старт», – наголосив М.Томенко.
За словами М.Томенка, з огляду на це, надзвичайно важливою виявилася історія з формуванням або так званою нарізкою одномандатних виборчих округів по Україні. Він наголосив, що її результати дають підстави говорити про кілька висновків: «По-перше, попри всі заяви, що Центральна виборча комісія є незалежним органом, який самостійно визначає та приймає рішення, зокрема, в частині визначення меж округів, цілком очевидно, що в більшості областей це робила обласна адміністрація на чолі з Головою ОДА, яка за сумісництвом працює як виборчий штаб Партії регіонів». «Виходячи з цього деякі області більш нахабно ділили округи під своїх кандидатів, деякі – менш», – зауважив політик.
М.Томенко зауважив, що загальний аналіз поділу округів засвідчує, що 70 з 225 округів створено із порушенням принципу компактності розміщення округу та єдності адміністративно-територіальних одиниць. Він наголосив, що в результаті створення округів виявилися розділеними 38 районів у містах, 32 сільських райони та 4 міста. «Теоретично можна допустити, що, як виключення, таке можливо, враховуючи необхідність забезпечення відповідної кількості виборців, однак безпосередній аналіз засвідчує, що в абсолютній більшості випадків йдеться про передвиборчий зиск, а не доцільність», – підкреслив Віце-спікер.
Микола Томенко зазначив, що аналіз цих 70 округів дає можливість визначити три принципи, за якими відбувалася ця неприродна «нарізка». Перший принцип, за словами М.Томенка, – принцип виборчого феодалізму. Коли округ визначався межами землі або господарств так званого місцевого феодала (місцевого або пришлого бізнесмена, який, в певний спосіб домовившись із місцевою владою, вирішив межі округу привести у відповідність з межами його господарств).«Можна сказати, що багато мажоритарних округів створені як феодальні наділи для провладних бізнесменів», – додав він.
«Другий принцип – принцип виборчо-адміністративного ресурсу, де межі округу визначалися межами впливу тієї чи іншої посадової особи (заступника голови обласної адміністрації, податківця чи когось іншого)», – сказав він.
«Третій принцип – принцип «виборчо-партійної доцільності», – наголосив політик. М.Томенко зауважив, що є округи, поділ яких можна охарактеризувати лише як «виборчі неадекватності». Це, за його словами, тоді, коли округ «нарізався» всупереч діяльності популярного опозиційного кандидата. «Там, де популярність кандидата від опозиції є великою, округ знищувався шляхом розрізання його на окремі шматки під інші округи», – підкреслив він.
Микола Томенко наголосив, що прикладів неадекватності округів, що були створені під конкретних людей, можна привести багато. Він зупинився на кількох:
Донецька область: місто Єнакієво об’єднане з містом Торез (в.о.№ 53). І це при тому, що це не сусідні міста і між ними знаходиться ще місто Шахтарськ.
Дніпропетровська область: центром виборчого округу №34 визначено смт. Царичанка. Це при тому, що Царичанський район з смт Царичанка найвіддаленіший район від всіх міст і районів округу. Відстань від найвіддаленішого села до центра сягає 300 км.
Окрім того, М.Томенко зазначив, що є кілька безпрецедентних випадків, коли один район розділений між трьома округами:
Черкаська область: Соснівський район міста Черкас розділений між трьома округами (№№ 194, 195, 197). Так само Тальнівький район було розділено між трьома округами (№№ 196, 199, 200).
Закарпатська область:Іршавський район розділено між трьома округами (№№ 69, 71, 73).
Львівська область:Шевченківський район м.Львова розділено між трьома округами (№№ 116, 117, 118).
Луганська область:місто Стаханов розділено між двома округами (№№ 106, 107).
Підсумовуючи, Віце-спікер наголосив, що «спроба місцевої влади таким чином «підкорегувати» стартові можливості всіх кандидатів у депутати на користь провладних кандидатів говорить про невпевненість та побоювання влади програти вибори». Тому, за його словами, можна прогнозувати нові «ідеї» у застосуванні адмінресурсу на користь кандидатів, яких підтримують обласні адміністрації.
«Однак варто наголосити, що такий розподіл не є критичним для опозиції і буде значною мірою мінімізований за умов наявності в округах єдиних опозиційних кандидатів», – підкреслив Микола Томенко.