Заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко зазначив, що влада всіляко намагається вибудувати систему так званого земельного ринку або точніше узаконити тіньовий земельний ринок. М.Томенко зауважив, що перефразовуючи відому фразу, можна сказати, що «влада діє за принципом: щоб побороти земельну мафію, її треба очолити».
Микола Томенко назвав цілком очевидним, що інструменти формування, контролю та керівництва за земельним ринком, які закладаються в Законопроекті про ринок земель (р.н.9001-д), узаконять, і «як тільки ми побачимо кадровий потенціал цього земельного напрямку, все стане на свої місця».
Віце-спікер пояснив, що під черговою реформою в інтересах «своїх» людей влада пропонує ввести два земельних інститути: державний земельний банк, який створюється за рішенням Кабінету Міністрів та має виключне право на здійснення діяльності на ринку земель сільськогосподарського призначення; та так званий державний оператор – спеціалізована державна установа, яка теж створюється КМУ і має на меті забезпечувати додержання єдиної процедури продажу земельних ділянок державної або комунальної власності та права оренди на них.
За словами М.Томенка, є зрозумілим, що досвід роботи влади з банківською системою, чітко дає підстави засумніватися в тому, що державний земельний банк буде працювати в інтересах всіх учасників майбутнього земельного ринку. Натомість, за його словами, цілком очевидно, що він буде працювати так, як і в питаннях рекапіталізації виключно для своїх. «Щодо так званого державного оператора, то це, як уже назвали його експерти, – земельна тендерна палата, оскільки він повністю створює модель, за якою, людина, яка не має зв’язків та коштів, в принципі не зможе брати участь в будь-якій системі земельних торгів чи аукціонів», – сказав М.Томенко. Політик пояснив, що у відповідності до статті 60, державного оператора покладається ряд функцій, зокрема, навчання і сертифікація оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок згідно закону; навчання і сертифікація ліцитаторів; сертифікація виконавців земельних торгів; рецензування звітів про експертну оцінку земельних ділянок згідно закону; відбір виконавців для проведення земельних торгів; контроль за проведенням земельних торгів; моніторинг ринку земель тощо. Микола Томенко нагадав, що «ми це вже проходили у свій час, коли Тендерна палата сформувала корупційну модель державних закупівель».
«Отож, за будь-яких обставин, не дивлячись на перемогу громадськості і опозиції, які спільними зусиллями не допустили запуску права продажу землі сільськогосподарського призначення з 1 січня 2012 року та відтермінували його, як мінімум, до 1 січня 2013 року, стратегічно влада не змінила свого напрямку. Вона хоче запустити земельний ринок виключно в інтересах свого великого бізнесу. І як тільки цей механізм запрацює, реальних учасників земельного ринку можна буде назвати поіменно», – підсумував Микола Томенко.