Прем’єр-міністру України
Азарову М.Я.
ДЕПУТАТСЬКИЙ ЗАПИТ
щодо незаконності листа Міністра освіти і науки,
молоді та спорту України Д.Табачника до керівників
вищих навчальних закладів щодо зменшення обсягу
прийому до вищих навчальних закладів за державним
замовленням на 2011 рік
Шановний Миколо Яновичу !
6 січня 2011 року Міністерство освіти і науки, молоді і спорту України звернулося до керівників вищих навчальних закладів з листом №1/9-3 щодо формування пропозицій обсягу прийому та випуску фахівців з вищою освітою на 2011 рік.
Даним листом Міністерством пропонується при формуванні пропозицій загального обсягу прийому за державним замовленням на 2011 рік передбачити його зменшення у порівнянні з 2010 роком на 42 % (освітньо-кваліфікаційний рівень бакалавра) та на 10 % (освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста).
Діючи формально в межах своєї законодавчо визначеної компетенції, Міністерство освіти фактично порушує ряд базових принципів державного регулювання освітньої діяльності в Україні. Так, основним аргументом на користь скорочення обсягів державного замовлення є розрахунок зменшення чисельності випускників старшої та середньої школи в 2011 році. Проте, ст. 64 Закону України «Про вищу освіту» виводить залежність кількості студентів, навчання яких фінансується за рахунок бюджету, від загальної кількості населення України, а не від кількості осіб, що закінчили школу в останній рік (на кожні 10 000 населення – не менше як 100 студентів вищих навчальних закладів першого і другого рівнів акредитації та 180 студентів вищих навчальних закладів третього і четвертого рівнів акредитації). Зменшення обсягу державного замовлення виправдано лише при відповідному зменшенні загальної кількості населення України, проте ніяких розрахунків з цього приводу Міністерство освіти не надає.
Зменшення кількості студентів, що навчаються за державним замовленням змусить державні вищі навчальні заклади провести відповідне зменшення кількості студентів, що навчаються за контрактом, оскільки існують норми статті 23 Закону України «Про вищу освіту», якими встановлюється, що «кількість студентів, прийнятих на перший курс на навчання за державним замовленням, повинна становити не менше ніж 51 відсоток від загальної кількості студентів, прийнятих на навчання на перший курс». Отже, відбудеться загальне скорочення кількості студентів всіх форм навчання, що можна розцінити як дії спрямовані на обмеження права на освіту.
Суперечить законодавству про освіту і запропоноване формування державного замовлення «з урахуванням регіонального підходу та профільності вищого навчального закладу».
Окремо хотілося б відзначити термінологічну невідповідність листа чинному законодавству України. Так, зокрема, у законах України «Про освіту» та «Про вищу освіту» немає визначень понять «класичний університет», «технічний університет», «економічний університет» тощо. Деякі терміни, такі як «юридична академія» взагалі не зустрічаються у законодавстві. Але, саме зважаючи на ці терміни пропонується розміщувати чи не розміщувати державне замовлення на ті чи інші спеціальності. Можливість довільного тлумачення таких термінів може створити сприятливі умови для корупційних дій.
На підставі викладеного та керуючись ст. 86 Конституції України, ст. ст. 15, 17 Закону «Про статус народного депутата України», прошу дати оцінку законності зазначеного листа Міністра освіти і науки, молоді та спорту України Д.Табачника до керівників вищих навчальних закладів та самого факту зменшення обсягу прийому до вищих навчальних закладів за державним замовленням на 2011 рік.
Про результати розгляду депутатського запиту і прийняті рішення прошу поінформувати у визначені чинним законодавством строки.
З повагою
Народний депутат України М.Томенко