Сьогодні Верховна Рада України розглянула у другому читанні та прийняла в цілому Законопроект Про внесення змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (щодо обмеження споживання і продажу пива та слабоалкогольних напоїв) (р.н.1171). За ухвалення Закону проголосувало 359 народних депутатів. Нагадаємо, що Законопроект, спрямований на обмеження споживання і продажу окрім алкогольних також слабоалкогольних напоїв та пива, поданий народними депутатами Миколою Томенком, Євгеном Сусловом та Наталією Королевською, був зареєстрований ще у грудні 2007 року. 5 березня 2009 р. Законопроект був розглянутий ВР та прийнятий у першому читанні.
Під час брифінгу у парламенті Заступник Голови ВР М.Томенко сказав, що до цього часу Україна залишилася єдиною європейською країною, в якій слабоалкогольні напої залишаються поза сферою законодавчого регулювання та назвав прийняття Закону проривом у цій сфері. «Вперше в історії України ми підійшли до європейських норм і прирівняли пиво та слабоалкогольні напої до алкоголю. І це означає, що всі заборонні норми, які стосуються міцних алкогольних напоїв, тепер поширюються на слабоалкогольні та пиво», – наголосив він.
Микола Томенко поінформував, що даним Законом законодавчо вноситься в категорію алкогольних напоїв слабоалкогольні напої та пиво. Розширюються обмеження щодо продажу пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв та тютюнових виробів, зокрема, забороняється продаж пива алкогольних, слабоалкогольних напоїв та тютюнових виробів у приміщеннях та на території навчальних закладів, закладів охорони здоров’я; у закритих спортивних спорудах (крім пива у пластиковій тарі); у торгових автоматах; у приміщеннях спеціалізованих торговельних організацій, що здійснюють торгівлю товарами дитячого асортименту тощо. Також вводиться норма, згідно якої на час проведення масових заходів сільські, селищні та міські ради в межах відповідної адміністративної території можуть заборонити або обмежити продаж пива (крім пива у пластиковій тарі), алкогольних, слабоалкогольних напоїв та куріння тютюнових виробів». М.Томенко також звернув увагу, що вперше вноситься заборона про продаж слабоалкогольних напоїв до 18 років
Говорячи про роботу над Законом, М.Томенко зазначив, що врегулювання даного питання йшло делікатним шляхом і були досягнуті компроміси у багатьох спірних моментах. «Закон розставляє все на свої місця та ставить всі крапки над «і», бо ми така делікатна країна, що до цього часу, якщо до горілки додати десять грам томатного соку, – називали це лимонадом», – наголосив співавтор Закону. Микола Томенко розповів, що, згідно соціологічних досліджень, які проводилися, на сьогодні біля 80 відсотків громадян України «просять зробити все, щоб не допустити споювання нації і обмежити розпивання алкогольних і так званих слабоалкогольних напоїв нашими дітьми».
Окремо Заступник Голови ВР Микола Томенко попросив компанії, які виробляють пиво та слабоалкогольні напої, зупинити збір коштів та відмовитися від ідеї стимулювати працівників Секретаріату Президента задля накладення вета на антиалкогольний закон. Він розповів, що до нього надійшла інформація, що Закон буде заветований, оскільки керівники деяких компаній з виробництва пивних та слабоалкогольних напоїв прийняли рішення «простимулювати» відповідних чиновників. «Я переконаний, що Президент займе чітку і справедливу позицію. Він завжди відстоював те, щоб наші діти виховувалися в українських та європейських цінностях, був за боротьбу з підлітковим та дитячим алкоголізмом та виступав прихильником здорового способу життя, а тому невідкладно підпише цей Закон і не позволить, щоб у нас дитячий алкоголізм конкурував з найбільшими алкогольними країнами світу», – наголосив М.Томенко.
Також Микола Томенко порадив провідним кампаніям по виробництву пива та слабоалкогольних напоїв опікуватися якістю своєї продукції та вкладанням коштів в розвиток фізичної культури та спорту, а не фінансуванням політичних проектів.
Ключові положення та основні новації,
запроваджені змінами до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (законопроект №1171),
ухваленими Верховною Радою України 21 січня 2010 року
1. Вперше у вітчизняній законодавчій практиці слабоалкогольним напоям надано правовий статус алкогольних напоїв, на ці напої та на пиво були поширені визначені Законом для алкогольних напоїв обмеження щодо їх споживання та продажу. Зокрема:
– заборонено споживання пива (крім безалкогольного) та слабоалкогольних напоїв: у закладах охорони здоров\’я; у навчальних та освітньо-виховних закладах; у громадському транспорті; на зупинках транспорту, у підземних переходах; у закладах культури; у закритих спортивних спорудах (крім пива у пластиковій тарі); у ліфтах і таксофонах; на дитячих майданчиках; на спортивних майданчиках: у приміщеннях органів державної влади та органів місцевого самоврядування, інших державних установ;
– заборонено продаж пива (крім безалкогольного) та слабоалкогольних напоїв: особами, які не досягли 18 років; особам, які не досягли 18 років; у приміщеннях та на території навчальних закладів і закладів охорони здоров’я; у приміщеннях спеціалізованих торговельних організацій, що здійснюють торгівлю товарами дитячого асортименту або спортивними товарами, а також у відповідних відділах (секціях) універсальних торговельних організацій; у закритих спортивних спорудах (крім пива у пластиковій тарі); у торгових автоматах; на полицях самообслуговування (крім тютюнових виробів у блоках та алкогольних, слабоалкогольних напоїв, пива); з рук; у невизначених для цього місцях торгівлі.
2. Введено більш жорсткі вимоги щодо розміщення попереджень про шкоду куріння на упаковках тютюнових виробів та у місцях для куріння. Запроваджено додаткові заборони щодо продажу та споживання тютюнових напоїв. Зокрема:
– продаж та споживання тютюнових напоїв заборонено у місцях, де заборонено продаж та споживання алкогольних, слабоалкогольних напоїв та пива;
– заборонено куріння тютюнових виробів: у ліфтах і таксофонах; у закладах охорони здоров\’я; у навчальних та освітньо-виховних закладах; на дитячих майданчиках; на спортивних майданчиках; у під’їздах житлових будинків; у підземних переходах; у громадському транспорті (включаючи транспорт міжнародного сполучення);
– крім спеціально відведених для цього місць куріння також заборонено: у закладах громадського харчування; у приміщеннях органів державної влади та органів місцевого самоврядування, інших державних установ; у приміщеннях закладів культури; у приміщеннях закритих спортивних споруд; у приміщеннях підприємств, установ та організацій всіх форм власності;
– заборонено продаж тютюнових виробів поштучно (крім сигар) та в упаковках, що містять менше 20 сигарет.
3. Під час проведення масових заходів органам місцевого самоврядування надано право вводити додаткові заборони та обмеження щодо споживання пива (крім пива у пластиковій тарі), алкогольних, слабоалкогольних напоїв та куріння тютюнових виробів.
4. Продавців пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв або тютюнових виробів зобов’язано у випадку виникнення сумніву щодо досягнення покупцем 18-річного віку вимагати у нього відповідні документи, а у разі відмови – заборонено продавати відповідний товар такій особі.
5. Збільшено штрафні санкції за порушення вимог закону щодо обмеження продажу та споживання алкогольних, слабоалкогольних напоїв пива та тютюнових виробів.
6. До Кодексу України про адміністративні правопорушення внесено положення щодо адміністративної відповідальності осіб, що порушують вимоги законодавства щодо обмеження продажу та споживання алкогольних, слабоалкогольних напоїв пива та тютюнових виробів.
Законом запроваджено оптимальний варіант обмежень споживання та продажу слабоалкогольних напоїв та пива.
Ці обмеження відповідають суспільним вимогам щодо державного захисту від розповсюдження алкоголізму та шкідливого впливу вільного продажу і споживання цих напоїв на дітей та молодь.
Водночас вони враховують об’єктивні потреби розвитку відповідних галузей виробництва та надання їм можливості нормального збуту своєї продукції.
Відповідним компромісним рішеннями є, зокрема, надання права органам місцевого самоврядування тимчасово вводити більш жорсткі обмеження продажу та вживання алкогольних, слабоалкогольних напоїв, пива та тютюнових виробів у місцях масових заходів замість розширення переліку місць, де продаж та споживання відповідної продукції заборонені постійно.