Місцева влада не виконує більшості норм Закону України «Про доступ до публічної інформації», що стосується доступу громадян до висвітлення її діяльності на офіційних веб-сайтах. Такий висновок було зроблено працівниками Секретаріату Комітету Верховної Ради з питань свободи слова та інформації за результатами аналізу наповнення офіційних веб-сайтів Київської та Харківської міських рад за методикою, яка використовувалась для громадського моніторингу відкритості органів влади у 2012 році.
Про це повідомив Голова цього Комітету Микола Томенко.
«Одним із пріоритетів роботи Комітету з питань свободи слова та інформації є не лише внесення змін до чинного законодавства, а передовсім – моніторинг виконання діючих норм законів», – зазначив Голова Комітету. З огляду на те, що в системі виконавчої влади ситуація виглядає ще гірше, до аналізу вирішено було обрати дві представницькі місцеві ради – Київську і Харківську, які великі зусилля і фінанси витрачають на популяризацію своєї діяльності.
Проведений моніторинг наповнення офіційних веб-сайтів Київської та Харківської міських рад за січень 2013 року засвідчив, що ці міськради діють здебільшого у власних інтересах, а не в інтересах громади. Аналіз засвідчив закритість цих органів місцевого самоврядування та намагання обмежити для громадськості доступ до певної частини інформації.
Так, Київська та Харківська міські ради, всупереч вимогам згаданого Закону, не забезпечила на своїх сайтах належного доступу до проектів рішень, що підлягають обговоренню, форм і зразків документів для отримання послуг від органа влади, правил їх заповнення, інформації про розташування місць, де надаються запитувачам необхідні банки і форми установи. Важкодоступною також виявилась інформація про розпорядження бюджетними коштами, комунальною власністю, зокрема, землею, проектів рішень із цих питань, які мають перебувати у відкритому доступі за 20 днів до розгляду, та самих рішень які мають бути у відкритому доступі не пізніше, як за 5 днів після їх прийняття. Практично недоступною також є інформація про вакансії та умови участі у відповідних конкурсах на їх заміщення тощо.
Отже, ані Київська, ані Харківська міська рада не виконує найважливіших вимог Закону «Про доступ до публічної інформації».
Микола Томенко поінформував, що ближчим часом Комітет з питань свободи слова та інформації спільно з Асоціацією міст України проведе круглий стіл, щоб проаналізувати практику застосування даного закону та ще раз довести до відома представників органів місцевого самоврядування необхідність виконання чинного законодавства про доступ до публічної інформації.
Детальніше з результатами аналізу наповнення офіційних веб-сайтів Київської та Харківської міських рад можна ознайомитись у наведених нижче таблицях.
ДОДАТОК
За січень 2013 року
Аналіз
наповнення офіційних Веб-сайтів Київської та Харківської міських рад
відповідно до чинного законодавства в сфері доступу
до публічної інформації
Таблиця 1
Київська міська рада
(Результати моніторингу офіційного Веб-сайту в січні 2013 року, секретаріат КССІ)
ТИП ІНФОРМАЦІЇ
|
Повнота інф–ції
0 – відсутня; 1 – найменш повна (…) 5 – максималь–но повна |
Легкість знахо–дження 1 – дуже складно знайти (…) 5 – дуже легко знайти |
КОМЕНТАР
|
|
Наявність інформації відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації»
|
||||
Організаційна структура органу влади | 5 | 5 | Інформація наявна. Одразу доступна з головної сторінки, що є зручним у користуванні. | |
Місія, основні завдання, напрями діяльності, функції, повноваження | 5 | 5 | Інформація наявна. Одразу доступна з головної сторінки, що є зручним у користуванні. | |
Нормативно-правові засади діяльності органу влади | 5 | 5 | Інформація розміщена в окремому тематичному розділі. Є можливість безперешкодного ознайомлення з документами безпосередньо з сайту. | |
Структура та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання | 4 | 3 | Інформація наявна, представлена в розділі, «Рішення», що дещо ускладнює доступ до неї для недосвідчених користувачів.(!)Рішення Київради з майнових та земельних питань, які не є рішеннями нормативно-правового характеру та містять відомості про фізичну особу, надаються для ознайомлення іншим суб’єктам за наявності попередньої згоди відповідної особи (підстава –рішення Київради № 805/22 5 від 18.11.2004 року «Про порядок оприлюднення рішень Київради з майнових питань» | |
Нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії, прийняті органом влади | 4 | 4 | Інформація наявна, розміщена у відповідному тематичному розділі, але доступ до неї можливий лише через пошук за умови знання реквізитів документів | |
Проекти рішень, що підлягають обговоренню | 0 | 0 | Інформацію такого змісту на сайті не виявлена | |
Перелік та умови отримання послуг, що надаються органом влади | 3 | 5 | Інформація представлена у розділі «Повноваження Київради», який містить витяг із Закону України «Про місцеве самоврядування» | |
Форми і зразки документів (для отримання послуг від органа влади), правила їх заповнення | 0 | 0 | Інформація на сайті не виявлена | |
Розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи | 0 | 0 | Інформація на сайті не виявлена | |
Порядок складання, подання запиту на інформацію | 5 | 5 | Інформація наявна, розміщена у відповідному тематичному розділі. Наповнення відповідає вимогам законодавства. Є можливість заповнення електронного запиту безпосередньо із сайту Київради. | |
Порядок оскарження рішень органу влади, його дій чи бездіяльності | 3 | 4 | Інформація наявна, але не структурована і не деталізована. | |
Система обліку, види інформації, яку зберігає орган влади | 5 | 4 | На сайті КМДА є загальна (спільна з міськрадою) пошукова система та пошукові системи по реєстрах (розділах). Системи діють, однак можуть створювати труднощі для недосвідчених користувачів. | |
Механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень органу влади | 5 | 5 | Інформація наявна, розміщена у відповідному тематичному розділі зі зручною структурою. Наповнення відповідає вимогам законодавства. | |
Плани проведення та порядок денний відкритих засідань органу влади | 5 | 5 | Інформація розміщена в окремому розділі, легкодоступна. | |
Загальні правила роботи органу влади, правила внутрішнього трудового розпорядку | 5 | 5 | Інформація розміщена в окремому розділі, легкодоступна. | |
Розклад роботи та графік прийому громадян | 5 | 5 | Інформація наявна, легкодоступна, її наповнення відповідає вимогам законодавства. | |
Звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію | 5 | 5 | На сайті наявний окремий тематичний підрозділ. Звіти щодо запитів на інформацію містять лише загальну інформацію за 2011 рік та за 2012 рік. Деталізація відсутня. | |
Інформація про місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв’язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти органу влади | 5 | 5 | Інформація наявна, розміщена у відповідному тематичному розділі зі зручною структурою. Наповнення відповідає вимогам законодавства. | |
Прізвище, ім’я та по батькові, службові номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти керівника органу та його заступників, а також керівників структурних та регіональних підрозділів, основні функції структурних та регіональних підрозділів | 4 | 5 | Інформація наявна, розміщена у відповідному тематичному розділі. Наповнення загалом відповідає вимогам законодавства, проте відсутні адреси електронної пошти керівника органу та його заступників. | |
Перелік і службові номери засобів зв’язку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління органу влади, та їх керівників | 5 | 5 | Інформація наявна, розміщена у відповідному тематичному розділі. Однак із контактних даних наявний лише номер телефону та адреса органу самоврядування | |
Вакансії, порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад | 3 | 5 | Інформація розміщена в окремому розділі, легкодоступна, але неповна: містить лише «ПорядокПроведення іспиту кандидатів на заміщення вакантних посад в секретаріаті Київської міської ради» | |
Наявність та наповнення іншомовних версій сайту | 0 | 0 | Іншомовні версії сайту відсутні | |
Частота оновлення інформації на україномовній версії сайту | 0 | 5 | Повідомлення рубрики «Новини» не оновлювалися на сайті органу самоврядування з лютого 2012 року | |
Середній бал за критерієм | 3,52 | 4,26 | ||
Загальний бал органу влади |
3,89 |
|||
Висновки по наповненню сайту відповідно до Закону
Загальна відповідності сайту засвідчує закритість органу місцевого самоврядування, а оцінка повноти наповнення (3,52) вказує на намагання закрити для громадськості доступ до певної частини інформації. Як випливає із таблиці, Київська міська влада, всупереч вимогам Закону України «Про доступ до публічної інформації, не забезпечила належний доступ до:
– проектів рішень, що підлягають обговоренню (пункт 2 частини першої статті 15 Закону);
– форм і зразків документів для отримання послуг від органа влади, правил їх заповнення (пункт 3 частини першої зазначеної статті);
– інформації про розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи.
Важкодоступною є також інформація щодо розпорядження бюджетними коштами, комунальною власністю, зокрема землею, проектів рішень із цих питань, які мають перебувати у відкритому доступі за 20 днів до розгляду з метою прийняття (частина друга статті 15), і самих цих рішень, які мають бути у відкритому доступі не пізніше, як за п’ять днів після прийняття.
Сайт потребує не лише належного наповнення з урахуванням виявлених недоліків, а й суттєвої структурної перебудови з урахуванням вимог законодавства та дотриманням засад державної інформаційної політики, серед яких головними є:
– забезпечення доступу громадян до інформації;
– зміцнення матеріально-технічних, фінансових, організаційних, правових і наукових основ інформаційної діяльності;
– сприяння постійному оновленню, збагаченню та зберіганню національних інформаційних ресурсів;
– сприяння міжнародному співробітництву в галузі інформації.
Таблиця 2
Харківська міська рада
http://www.city.kharkov.ua/uk
(Результати моніторингу офіційного Веб-сайту в січні 2013 року, секретаріат КССІ)
ТИП ІНФОРМАЦІЇ
|
Повнота інф–ції
0 – відсутня; 1 – найменш повна (…) 5 – максималь–но повна |
Легкість знахо–дження 1 – дуже складно знайти (…) 5 – дуже легко знайти |
КОМЕНТАР
|
|
Наявність інформації відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації»
|
||||
Організаційна структура органу влади | 5 | 5 | Інформація наявна. Одразу доступна з головної сторінки, що є зручним у користуванні. | |
Місія, основні завдання, напрями діяльності, функції, повноваження | 3 | 4 | Інформація наявна. Однак представлена дуже скупо (лише стосовно завдань департаментів міськвиконкому та стосовно міськради – лише як р «Регламент міської Ради»). Інформація щодо місії, основних завдань, функцій міського голови, його заступників, секретаря міської ради районних адміністрацій на сайті не виявлена. | |
Нормативно-правові засади діяльності органу влади | 5 | 4 | Інформація розміщена в розділі «Документи», структура якого доволі заплутана, що утруднює можливість пошуку документів з метою ознайомлення з ними.При спробі увійти в підрозділи щодо рішень міської ради, міськвиконкому, міського голови тощо з’являється відлякуюче повідомлення «Сертифікат сайту ненадійний!» | |
Структура та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання | 4 | 3 | Інформація теоретично наявна в розділі «Документи». Однак доступ до неї через підрозділи сайту «Рішення сесій міської ради», «Рішення виконавчого комітету», «Розпорядження міського голови» практично унеможливлюється для звичайних користувачів через складність процедури входження в базу документів. | |
Нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії, прийняті органом влади | 3 | 3 | Інформація теоретично наявна і може бути знайдена за посиланням «Единый городской реестр актов», однак це вимагає авторизації користувачів та знання реквізитів документів, що практично зводять нанівець можливості звичайних користувачів ознайомитися з потрібним офіційним документом | |
Проекти рішень, що підлягають обговоренню | 2 | 2 | Проекти нормативно-правових актів (на сайті присутнє лише таке посилання) фактично недоступні, оскільки доступ до них можливий лише через пошук із необхідністю авторизації. | |
Перелік та умови отримання послуг, що надаються органом влади | 4 | 4 | Інформація представлена на сайті , але не структуризована належним чином. Це утруднює її пошук, який вимагає від пересічного користувача досконалого знання структури сайту. | |
Форми і зразки документів (для отримання послуг від органа влади), правила їх заповнення | 0 | 0 | Інформація не виявлена | |
Розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи | 4 | 4 | Інформація присутня, але безпосередня доступ до неї з головної сторінки відсутній. | |
Порядок складання, подання запиту на інформацію | 5 | 4 | Інформація наявна, розміщена у відповідному тематичному розділі, наповнення якого загалом відповідає вимогам законодавства. | |
Порядок оскарження рішень органу влади, його дій чи бездіяльності | 3 | 3 | Інформація наявна, але не структурована і не деталізована, а доступ до неї вимагає тривалих пошуків і серйозних навиків користування сайтом. | |
Система обліку, види інформації, яку зберігає орган влади | 5 | 4 | «Единый городской реестр актов», який теоретично мав би виконувати функції системи обліку, є практично недоступний для багатьох користувачів, до того ж вимагає від них авторизації та знання реквізитів документів, що практично зводять нанівець їхні можливості ознайомитися із системою обліку інформації. | |
Механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень органу влади | 2 | 3 | Механізм фактично не представлений, оскільки на головній сторінці сайту взаємодії з громадськістю стосується лише підрозділ «Громадські слухання» в розділі «Документи. Підрозділ включає різноманітні оголошення, довідки, повідомлення і не пристосований для двосторонньої взаємодії влади та громадськості | |
Плани проведення та порядок денний відкритих засідань органу влади | 4 | 4 | Інформацію про план роботи міської ради на поточний місяць можна знайти за окремим посиланням у підрозділі «Міська рада» розділу головної сторінки «Міська влада». | |
Загальні правила роботи органу влади, правила внутрішнього трудового розпорядку | 3 | 3 | Інформація не виділена в окремий розділ і тому важкодоступна | |
Розклад роботи та графік прийому громадян | 4 | 3 | Інформація наявна, але не структурована належним чином і тому важкодоступна. | |
Звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію | 3 | 4 | Окремого тематичного розділу чи підрозділу звітів не виявленао. Звіти щодо запитів на інформацію подаються у формі таблиці, зміст якої недоступний розумінню пересічних користувачів. Періодичні (місячні) звіти містять лише кількісні показники. Деталізація відсутня. | |
Інформація про місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв’язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти органу влади | 4 | 2 | Відповідного тематичного розділу на сайті не виявлено, інформація важкодоступна. | |
Прізвище, ім’я та по батькові, службові номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти керівника органу та його заступників, а також керівників структурних та регіональних підрозділів, основні функції структурних та регіональних підрозділів | 4 | 5 | Інформація наявна, розміщена у відповідному тематичному розділі. Наповнення загалом відповідає вимогам законодавства, проте відсутні адреси електронної пошти керівника органу та його заступників. | |
Перелік і службові номери засобів зв’язку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління органу влади, та їх керівників | 5 | 3 | Інформація наявна, Контактні форми передбачають електронні листи, але окремий розділ щодо контактної інформації відсутній, що утруднює доступ користувачів до неї. | |
Вакансії, порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад | 0 | 0 | Окремого розділу з такою інформацією не виявлено. Інформації щодо наявних вакансій, а також порядкупроведення конкурсу кандидатів не виявлено. | |
Наявність та наповнення іншомовних версій сайту | 4 | 5 | Сайт дублюється російською та англійською мовами. Недоліком є те, що на україномовній версії сайту значна частина матеріалів (наприклад, біографія міського голови, його першого заступника, інформація про райони міста, завдання департаменту освіти, інформація і форми щодо входження в єдиний міський реєстр актів) подані лише російською мовою. | |
Частота оновлення інформації на україномовній версії сайту | 5 | 5 | Повідомлення рубрики «Новини» оновлюються щодня упродовж дня інформацією, що стосується діяльності міської влади | |
Середній бал за критерієм | 3,52 | 2,91 | ||
Загальний бал органу влади |
3,22 |
|||
Висновки по наповненню сайту відповідно до Закону
Низька оцінка легкості знаходження інформації на сайту вказує на закритість органу місцевого самоврядування та брак політичної волі щодо належного виконання вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації», насамперед статті 15, яка стосується оприлюднення інформації розпорядниками. Під приводом «технічних труднощів» основоположні положення Закону такими діями посадовців просто нівелюються.
Так, на сайті не створено належних умов для доступу до:
– нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії, прийнятих органом влади;
– проектів рішень, що підлягають обговоренню;
– форм і зразків документів для отримання послуг від органа влади, правил їх заповнення;
– помітна також тенденція до небажання інформувати громадськість про проекти рішень та самі рішення, насамперед про розпорядження бюджетними коштами та комунальною власністю.
Практично недоступною для зацікавлених є інформація про вакансії та умови участі у відповідних конкурсах на їх заміщення, що може свідчити про тенденцію до кулуарного вирішення кадрових питань, небезпеку зловживань тощо.
У роботі сайту помітним також волюнтаристське ставлення до питань застосування у громадському та суспільному житті державної та інших мов.
Сайт потребує не лише належного наповнення з урахуванням виявлених недоліків, а й суттєвої структурної перебудови з урахуванням вимог законодавства та дотриманням засад державної інформаційної політики.